دانشگاه هرمزگان
ارتباط‌باصنعت آزمایشگاه مرکزی کتابخانه مرکزی هیأت علمی مجتمع دانشگاهی میناب آموزش های آزاد نهاد رهبری
EnAr ورود 0

جلسه تعاملی دانشگاه هرمزگان و اتحادیه آبزیان بمنظور آشنایی و اجرای تکنیک DNA محیطی (eDNA )در صنعت آبزی پروری

جلسه تعاملی دانشگاه هرمزگان و اتحادیه آبزیان بمنظور آشنایی و اجرای تکنیک DNA محیطی (eDNA )در صنعت آبزی پروری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هرمزگان، دکتر آرش اکبرزاده عضو هیات علمی گروه شیلات به عنوان نماینده دانشگاه هرمزگان در جلسه تعاملی به منظور آشنایی و اجرای تکنیک DNA محیطی (eDNA ) در صنعت آبزی پروری  و همچنین نحوه ارتباط صنعت با دانشگاه هرمزگان  با حضور آقای مهندس بازرگان رئیس اتحادیه آبزیان،  آقای مرادی نائب رئیس اتحادیه، و نمایندگانی از دامپزشکی، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، اداره کل شیلات هرمزگان، رئیس انجمن آزمایشگاه­های هرمزگان و مدیر عامل آزمایشگاه کیفیت آزمایش جنوب، مورخ 5 آبان ماه 1401 در محل سالن جلسات اتحادیه آبزیان برگزار گردید شرکت کردند.

در این جلسه آقای مهندس بازرگان بیان داشتند که در حال حاضر کنترل و پایش بیماری­های میگو نیازمند نمونه برداری از میگوهای مولد وارداتی و همچنین پست لاروهای میگو از مراکز تکثیر می­باشد که بسیار پر هزینه بوده لذا نیازمند استفاده از تکنولوژی های نوینی می­ باشیم که نیاز به نمونه برداری از موجود زنده را به حداقل برساند.

آقای دکتر اکبرزاده نیز در این جلسه بیان داشتند، درحال حاضر استفاده از تکنیک  eDNAکمک بسیاری به صنعت آبزی پروری از طریق تشخیص دقیق پاتوژن­ها در آب بدون استفاده از نمونه گیری از آبزیان در دنیا نموده است. با توجه به اینکه بیماری نوپدید AHPND و همچنین بیماری لکه سفید میگو در حال حاضر در مزارع پرورش میگوی کشور شیوع گسترده ای دارد، با اجرای این تکنولوژی  بدون نیاز به نمونه­ گیری از میگوها می‌توان تا حد زیادی از ورود عوامل بیماریزای میگو به مزارع تکثیر و پرورش جلوگیری و از بروز بیماری­ ها پیشگیری کرد. 

در این جلسه مقرر شد یک گروه پایش به منظور نظارت و رصد بیشتر مراکز تکثیر میگو تشکیل و در راستای اجرایی شدن این پروژه کارگروهی از دستگاههای مختلف استان تشکیل شود و جناب آقای دکتر اکبرزاده به عنوان مسئول علمی انتخاب گردید.

10   2
بازدید امروز: 8    بازدید کل: 5132