مجتمع آموزش عالی میناب
 
EnAr

گزارش وقوع ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی در گلخانه های فلفل دلمه ای استان هرمزگان

اولین گزارش از وقوع ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه ‌فرنگی (Tomato brown rugose fruit virus) در گلخانه های فلفل دلمه ای استان هرمزگان توسط اعضای هیات علمی بخش گیاه پزشکی مجتمع آموزش عالی میناب داده شد.


آلودگي هاي ويروسي از عوامل مهم کاهش کمي و کيفي محصولات کشاورزی در مزارع و گلخانه ها در دنيا و ايران مي باشند. ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه ‌فرنگی یکی از اعضای جنس Tobamovirus و خانواده Virgaviridae است که باعث خسارت اقتصادی وسیعی روی محصولات گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای می شود.

 به منظور بررسي وضعيت آلودگي ويروس در گلخانه هاي فلفل دلمه ای در شهرستان میناب، نمونه های میوه دارای علائم (لکه های قهوه ای روی میوه) جمع آوري و آلودگي آنها به ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه ‌فرنگی از طریق آزمون RT-PCR تایید شد. این ویروس بخاطر پایداری بالا و انتقال مکانیکی (لباس کارگران، وسایل باغبانی و...) قادر است به سرعت گیاهان زیادی را آلوده کند. با توجه به بذرزاد بودن  این ویروس، استفاده از بذر‌های دارای گواهی سلامت و خودداری از مصرف بذر‌های قاچاق برای تولید نشاء سالم و تامین نشاء از مراکز معتبر حائز اهمیت می باشد.

 این مطالعه توسط دکتر امین الله طهماسبی و دکتر چمران همتی از مجتمع آموزش عالی میناب، دانشگاه هرمزگان با همکاری دکتر داود کولیوند از دانشگاه زنجان انجام گرفته است.

با توجه به خسارت اقتصادی گسترده این ویروس در گلخانه های استان هرمزگان، اعضای هیات علمی بخش گیاهپزشکی آمادگی خود را در جهت برگزاری نشست و جلسات توجیهی و سمینار علمی به سازمان جهاد کشاورزی استان در جهت مدیریت این بیماری اعلام می نمایند.

 

3   2
بازدید امروز: 17    بازدید کل: 4395
captcha

ناشناس 1402/01/07 8:18:51 PM
درمانش چی هست
3   1

حمیدرضا کمالی 1402/01/08 9:40:41 AM

با سلام. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با اساتید این زمینه (دکتر طهماسبی و دکتر همتی) صحبت بفرمایید.

2   3